Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diesel probleem lucht of vuil

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 19:52 #735413

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 859
Beste,

dit verschijnsel komt mij enig zins bekend voor.
bestaat er ook de mogelijkheid dat je een hendel ( decompressie ) verkeerd hebt staan?

mvgrt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 19:54 #735414

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
MrDJ schreef :
Beste,

dit verschijnsel komt mij enig zins bekend voor.
bestaat er ook de mogelijkheid dat je een hendel ( decompressie ) verkeerd hebt staan?

mvgrt
Ik zou niet weten waar die hendel moet zitten heb je wat meer info?
Is dat het hendeltje bij de brandstofpomp? Deze werkt trouwens niet ontlucht het nu met een vacuumpomp
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 15 mei 2016 20:13 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 20:05 #735415

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Deze symptomen duiden op lucht in het systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 20:12 #735416

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
CeesS schreef :
Deze symptomen duiden op lucht in het systeem.

Toch? Ook al loopt ze stationair stabiel?
Voordien had ik nog lucht en ging ze elke keer hard zacht etc lopen, dacht daarom nu dat ik alle lucht echt had....
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 20:12 #735417

Probeer ook eens te ontluchten terwijl de motor loopt
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 20:15 #735418

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
johanwillemb schreef :
Probeer ook eens te ontluchten terwijl de motor loopt
Al gedaan inderdaad de motor is ook zelf ontluchtend na dat loopt ze dus stabiel stationair (ben al een maandje bezig ondertussen)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 20:16 #735419

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
bij mij was zoiets ook een keer het probleem en was het het weg na ontluchten op de verstuivers, dus even de hogedrukleiding bij de verstuiver een kwart slagje lossen en weer vast draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 20:21 #735421

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
HPV schreef :
bij mij was zoiets ook een keer het probleem en was het het weg na ontluchten op de verstuivers, dus even de hogedrukleiding bij de verstuiver een kwart slagje lossen en weer vast draaien.
terwijl de motor draait of zo?
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 20:45 #735429

tafkaf schreef :
HPV schreef :
bij mij was zoiets ook een keer het probleem en was het het weg na ontluchten op de verstuivers, dus even de hogedrukleiding bij de verstuiver een kwart slagje lossen en weer vast draaien.
terwijl de motor draait of zo?

Ja, ik had ook precies dit.
Ontlucht bij de verstuivers met lopende motor. Idd slagje open, diesel sproeit erui (toerental loopt wat terug), wartel weer aan, volgende pomp, klaar. Daarna liep hij prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 20:51 #735431

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Bas van Dijk schreef :
tafkaf schreef :
HPV schreef :
bij mij was zoiets ook een keer het probleem en was het het weg na ontluchten op de verstuivers, dus even de hogedrukleiding bij de verstuiver een kwart slagje lossen en weer vast draaien.
terwijl de motor draait of zo?

Ja, ik had ook precies dit.
Ontlucht bij de verstuivers met lopende motor. Idd slagje open, diesel sproeit erui (toerental loopt wat terug), wartel weer aan, volgende pomp, klaar. Daarna liep hij prima.
Super hpv en bas dank voor de tip ik ga het proberen!!!
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 15 mei 2016 21:19 #735439

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
MrDJ schreef :
Beste,

dit verschijnsel komt mij enig zins bekend voor.
bestaat er ook de mogelijkheid dat je een hendel ( decompressie ) verkeerd hebt staan?

mvgrt

Dan zou hij helemaal niet starten
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 07:23 #735486

douwe schreef :
MrDJ schreef :
Beste,

dit verschijnsel komt mij enig zins bekend voor.
bestaat er ook de mogelijkheid dat je een hendel ( decompressie ) verkeerd hebt staan?

mvgrt

Dan zou hij helemaal niet starten

Op de Vetus Mitsubishi motoren zit helemaal geen decompressiehandel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 08:35 #735502

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
En ze ontluchten automatisch als ik het manual goed heb begrepen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 08:59 #735510

Proost schreef :
En ze ontluchten automatisch als ik het manual goed heb begrepen.

Dat klopt maar als er veel lucht in is gekomen bijv. als je de tank leeg trekt duurt dat wel heel lang heb ik zelf ondervonden.
Maar een klein beetje lucht moet eigenlijk geen groot probleem is.

Het hier genoemde probleem lijkt een beetje op hetgeen ik twee jaar geleden meegemaakt heb .Daar bleek de dippijp in de kunststof dieseltank zwaar verroest te zijn hoewel deze van rvs was :huh:, waarschijjnlijk verkeerde rvs soort :unsure: . Daardoor zat deze bijna dicht wat stationair nog net genoeg diesel doorliet maar bij wat meer toeren/vermogen het liet afweten.
Ik kwam pas achter de oorzaak toen ik de tank schoon wilde maken en daarvoor het handgatdeksel waarin ook de aan en afvoerleidingen zitten demonteerde.
www.zeilersforum.nl/index.php/...tank?start=25#673964
Ad
Laatst bewerkt: 16 mei 2016 09:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 09:04 #735511

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1668
De laatste keer dat ik een probleem had dat precies dezelfde symptomen gaf als hier beschreven bleek het te komen omdat mijn stopknop niet volledig terugkwam. Ik weet niet hoe dat bij die Vetus geregeld is (op mijn MD11C is dat een handmatig bediende bowdenkabel) doch ik zou zeker ook even in die hoek gaan kijken.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 09:25 #735518

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Yellow Boat schreef :
Daardoor zat deze bijna dicht wat stationair nog net genoeg diesel doorliet maar bij wat meer toeren/vermogen het liet afweten.
Ad

Hmmm die is bij ons van ??? Heb geen mangat dus moeilijke maar brengt me wel terug op het kleine membraan in de brandstof pomp als die verstopt is heb ik identieke symptomen dus ?
Ook was er voor mijn groot onderhoud geen issue en de dieseltank zelf heb ik niet aangeraakt...
Knar schreef :
De laatste keer dat ik een probleem had dat precies dezelfde symptomen gaf als hier beschreven bleek het te komen omdat mijn stopknop niet volledig terugkwam. Dick
Stop knop is nagekeken en werkt super :) ik gebruikte tijdens de werkzaamheden de directe op de motor.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 16 mei 2016 09:27 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 09:41 #735520

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Geen klein slangfiltertje direct na het grof filter?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 10:02 #735527

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
tafkaf schreef :
Na lang rotzooien toch maar een hulpvraag de wereld insturen:

Ik heb van onze vetus M2.06 alle filters vervangen, olie en dieselfilters grof en fijn. Ondertusssen continue lucht erin dus ook al het fijnfilterhuis vervangen met veel hulp van hier.
Volgens mij heb ik alle lucht er nu uit maar als de motor belast wordt door de schroef gaat hij sputteren en komt er weinig kracht uit.

Misschien een domme vraag maar heb je toen je alles los had ook alle afdichtingsringetjes vervangen ?
B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 11:44 #735567

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
svalk schreef :

Misschien een domme vraag maar heb je toen je alles los had ook alle afdichtingsringetjes vervangen ?
B)
Jep alles netjes vernieuwd
Proost schreef :
Geen klein slangfiltertje direct na het grof filter?
Nee :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 18:32 #735658

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 859
Beste Douwe,

De motor ( in mijn geval yanmar ) start dan wel degelijk.
Alleen zoals beschreven wordt heb je geen power.

Met behulp van deze handel is het mogelijk om de motor met een handel te starten

Vrgrt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 19:20 #735666

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
MrDJ schreef :
Beste Douwe,

De motor ( in mijn geval yanmar ) start dan wel degelijk.
Alleen zoals beschreven wordt heb je geen power.

Met behulp van deze handel is het mogelijk om de motor met een handel te starten

Vrgrt

lijkt mij sterk dat een motor loopt in de decompressiestand, de decompressiehandle zet namelijk de kleppen open.
kan zijn dat jou decompressiehandle gewoon niet goed werkt.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 19:35 #735670

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 859
Beste b100

Ik wil graag de aandacht bij de discussie van tafkaf houden!

Maar voor alle duidelijkheid mijn motor loopt als de decompressie handel " verkeerd " staat.
Welliswaar niet zo als het hoort maar daarom heb ik dit ook als mogelijke veroorzaker gegeven
:)

Vrgrt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 16 mei 2016 21:09 #735705

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Vreemd, Ik heb 8 jaar met een M3.06 gevaren en nooit problemen gehad met lucht. Ik kon zelfs het brandstoffilter vervangen en hoefde alleen maar een bodempje in het nieuwe filter te doen. Even wat langer doorstarten en de motor sloeg zonder problemen direct aan. Het automatische ontluchtingssysteem van die motor in fantastisch.

Maar, je zegt:

Grof filter delphi met glas (hoger als motor en tank)

Kan dit niet de reden zijn, kan er geen luchtbel boven in het groffilter blijven steken, ik had het groffilter juist lager dan de motor zitten. Heb je het groffilter ook apart ontlucht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 07:46 #735753

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Allemaal de ontluchting na de hogedrukleiding uitgevoerd, geen verschil (bij de m2.06) zit de retourleiding hieronder dus dit zou ook automatisch op moeten lossen?.
Ook de brandstof opvoerpomp los gehaald. Hierbij kwam een beetje olie vrij kan dit kloppen? De werking was iig nihil. Het hendeltje zet het messing membraam niet in werking. Hoe maak je dit schoon / haal je het uit elkaar omdat ik niet precies wist hoe (ondanks de manuals van Ad) hebben we het alleen op vuil gecontrolleerd en schoongemaakt.

We wilden nu het volgende doen, een lange brandstof slang bestellen om van tank naar aansluiting motor te gaan en zo de grof filter te omzeilen. Werkt dit dan de nieuwe slang doorsnijden en aansluiten op het grof filter om vuil in de slang uit te sluiten werkt dat weer niet dan de groffilter wederom nakijken
CeesT schreef :
Vreemd, Ik heb 8 jaar met een M3.06 gevaren en nooit problemen gehad met lucht. Ik kon zelfs het brandstoffilter vervangen en hoefde alleen maar een bodempje in het nieuwe filter te doen.
Kan dit niet de reden zijn, kan er geen luchtbel boven in het groffilter blijven steken, ik had het groffilter juist lager dan de motor zitten. Heb je het groffilter ook apart ontlucht?

Dit heb ik inderdaad gedaan ik kon deze ook voltrekken met diesel via de vaccuum.bovenstaand gaan we testen om van daar uit verder te zien dit zou dus uitsluitsel moeten geven.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 17 mei 2016 07:51 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel probleem lucht of vuil 17 mei 2016 08:02 #735754

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Kan bevestigen dat de automatische ontluchting van het brandstofsysteem prima werkt op de m2 serie (m2.d5 in mijn geval). Ik heb eenzelfde opstelling als tafkaf, met als verschil dat mijn groffilter onder de tank, maar boven de motor zit.

Het idee om het probleem op te knippen is prima. Neem een tijdelijke slang, hang 'm in een jerrycan schone diesel voor de aanzuig en kijk wat er gebeurt.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.366 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl